Currywurst, flera recept


Gatuköksmat som är väldigt poppis i varje fall i norra Tyskland, och som finns på många riktiga restauranger också, även söderöver, är currywurst med pommes frites. Det finns väldigt många varianter på såsen, bl a baserad på ketchup, och den här med persikor i, som jag gjorde efter ett TV-kocksrecept. Nu är jag inte så väldigt förtjust i den varianten, så jag letade efter ett annat. Den här såsen är gjord utan ketchup och den kan mycket väl varieras i styrka och smak. Honungen kan bytas ut mot äpplemos, apelsinjuice, socker, vad vet jag. Huvudsaken är att det finns en del sött, en del surt och mycket tomat och curry i.

500 g passerade tomater
2 msk honung
3 msk vinäger
1,5 msk grönsaksbuljongspulver (jag råkade ha köpt köttbuljongspulver, så det fick också gå)
1 msk worcestersås (hade jag inte)
1 msk curry
1 tsk starkt paprikapulver (kallas rosenscharf på tyska)
2 stänk tabasco

Häll allt i en kastrull och låt puttra litet. Det är bara att smaka sig fram till det man tycker är gott. Vid serveringen pudrar man över mera curry, så där kan man få mera individuell styrka på smaken.

Currywurst som TV-kocken gör den

Här ett annat recept, men nu blev det fast-food på nedanstående recept. Fast såsen ska koka en timme. Å andra sidan har man sedan en massa sås för andra tillfällen när det ska gå fort.




4 grovhackade lökar och 1 finhackad vitlöksklyfta fräses i litet olja. Pudra över 2 msk curry, beroende på hur stark den är (den får inte bli vidbränd, för då blir den besk). Häll i en burk grovhackade persikor utan spad och 1 l pizzatomater (jag tog passerade tomater). Rör i 5 - 6 msk tomatpuré. Låt puttra på spisen en timme och mixa den sedan. Ska man ha den alldeles slät, kan man passera den också. För min del smakade jag inte av såsen förrän efter mixningen och då hällde jag i litet chilisås och ketchup (med currysmak). Här i södern tror jag att man grillar eller steker korven. Norröver värms den bara upp. På en del platser skivas den ner i såsen.

Istället för pommes frites tänkte jag göra klyftpotatis, men de var så små, så det räckte med att förvälla dem i 6 minuter och sedan steka dem hela. Sallad till. Såsen blir god och fruktig.

Ja, nu är ju frågan om vilken sort korv man tar. Det verkar vara väldigt olika, beroende på vem man frågar. Röd eller vit grillkorv, helt enkelt efter smak. Ska man servera den hel eller i bitar? Det är också en smaksak. Pommes frites brukar man äta till, här är det faktiskt klyftpotatis, pannstekt i mycket skirat smör.




Egentligen skulle det bli Berlin möter Texas och Paris, men mina pommes soufflées ville sig inte riktigt. Troligen fick fritösen inte upp temperaturen tillräckligt i sista steget. Ja, ja, även Tore Wretman tyckte att det här var svårt att få till. Så det bidde vanliga pommes frites.

Annars var det här en toppenrätt! Korven var min hemgjorda Thueringer, men annars tror jag att det finns bra bratwurst på svenska Lidl. Har funnits i alla fall. Sån bratwurst som andra affärer säljer brukar inte ha mycket med smaken av tysk bratwurst att göra. 

1 rödlök
1 vitlöksklyfta
2 msk (oliv)olja
400 g passerade tomater
2 msk honung
2 msk balsamicovinäger
1 buljongtärning
1 msk worcestersås
2 msk curry
plus extra curry att garnera med
1/2 tsk tabasco
250 g kidneybönor på burk
140 g majs på burk
4 korvar av lämplig sort om man inte har Thueringer bratwurst (kan ju säga att här i trakterna kör man med en sorts tjock röd korv, typ wienerkorv, inte för att bayrare anses kunna det här med Currywurst)

Skär lök och vitlök fint och fräs i oljan. Tillsätt tomaterna och låt dem koka med 5 minuter. Tillsätt all smaksättning och låt koka litet. Skölj av bönor och majs och låt droppa av och låt dem också koka med ett par minuter. Stek korven. Fixa pommes frites eller chips eller klyftpotatis. Servera såsen till. Riktigt smaskigt!

Currywurst från Berlin


Om det finns någon gatuköksmat som är identifierbar som tysk, så är det nog ovanstående rätt. Jag har letat en hel del på nätet efter ett recept. Svårigheten bestod främst i att välja ut det receptet som kändes mest rätt. De recept som började med "ta en flaska ketchup" och liknande strök jag direkt. Det handlar nu enbart om såsreceptet. Om man beställer currywurst här i trakten brukar man få en sån här tjock röd wieneraktig korv. Jag är lite tveksam till om den ska grillas eller sjudas. Det blev sjuden korv den här gången. Det här är dock inget recept härifrån trakten. Currywurst uppfanns av en gatuköksdam från Berlin någon gång på 1900-talet. Den är också mycket populär i kolgruvedistrikten.

Pommes friten gjordes på potatis från gårdsbutiken och den här gången var det nog en bättre sort potatis än förra gången. Riktigt fast potatis är inte såå bra till pommes. Grönsaker får man äta i smyg till den här rätten. Är det gatuköksmat så är det.

Det här receptet fastnade jag slutligen för. Enligt originalet räcker det till en person, men då måste den personen vara helt galen i röd sås. Dubbla mängden sås räcker för fyra personer. Jag var lite försiktig med kryddningen. Det blev två burkar tomater, men däremot till en början bara samma mängd av de flesta andra ingredienserna som skulle ha räckt för en burk. Sen kan man ju smaka av med mera kryddor.

Currysås:

1 burk hackade tomater, passerade genom en sil
2 msk honung
3 msk vinäger
1,5 msk grönsaksbuljongpulver
1 msk worcestersås
1 msk curry
1 tsk starkt paprikapulver (hade bara vanlig paprika, men tog lite cayennepeppar också)
2 droppar tabasco

Såsen ska sjuda för sig själv medan resten av maten blir färdig. Förresten kan man reda av den också. Tror att det hände med den här såsen när jag vände ryggen till ett tag.

Och glöm för all del inte att pudra över curry vid serveringen.



Alphornsfestivalen i Alsace - har i o f s ingenting med currywurst att göra


.

Kommentarer

Populära inlägg