Mandelstrudel från det gamla Österrike


Den här strudeln är gjord på lyxig vetedeg med äggulor. Den skulle ha varit ännu lyxare om jag inte hade läst fel på degvätskan. Istället för 1/4 kopp mjölk, respektive vatten tog jag 1/4 liter, vilket egentligen stämmer mycket bättre med mängden jäst och ägg. Degen jäste ändå väldigt bra. Men mjölmängden stämde inte alls förstås.

1 paket jäst
1 gnutta socker
1/4 kopp ljummet vatten (här: 1/4 l)
1/4 kopp mjölk, rumsvarm (här 1/4 l)
1 tsk vaniljextrakt (här: 1 msk vaniljsocker)
1/4 tsk rivet citronskal
60 g socker (jag tror att jag ökade på sockermängden, när jag upptäckte mitt misstag)
1/2 tsk salt
3 äggulor (det fick verkligen räcka!)
300 g mjöl (här: mer)
60 g mjukt smör (här: en extra klick, kanske 20 - 30 g till)
Ägg, uppvispat med 1 msk mjölk

Gör en fördeg på jäst, socker, vatten och litet av mjölet. Låt jäsa 10 minuter, gärna i den avstängda ugnen med ljuset på. Blanda sedan i övriga ingredienser. Knåda den väl, minst 10 minuter för hand tills den inte klibbar mer. Låt den jäsa igen, ca 45 minuter, beroende på hur varm degvätskan var, i alla fall tills den är dubbelt så stor som innan.

Mandelfyllning (här: dubbel sats, det blev rätt bra):
60 g mjukt smör
60 g socker
1 lätt uppvispad äggula
100 g riven mandel
1/2 tsk rivet apelsinskal
40 g ljusa russin
1/2 tsk vaniljextrakt (här: sammanlagt 1 msk vaniljsocker för dubbel sats)
Dessutom fick jag för mig att det skulle passa med kanderade apelsinskal - orangeat, som jag hade impulsköpt till jul och inte använt - en förpackning till dubbel sats.

Vispa smör och socker. Tillsätt äggulan och sedan de andra ingredienserna.

I originalreceptet är det tänkt att det blir en degrulle, en platta på 20 gånger 30 cm. Här blev det två stycken, så långa som plåten var bred. Jag gräddade dem tillsammans på en plåt, men de bredde ut sig rätt så mycket. Det var väl på gränsen att det fungerade.

Bred fyllningen över degplattan, förutom 2 cm runt om, och rulla ihop den. Nu för tiden finns det ju bakplåtspapper, så använd gärna det och lägg rullen eller rullarna på bakplåtspapper på plåt. Med skarven neråt.

Det står att degen ska penslas före och efter jäsning, men här blev det bara efter jäsningen. Sätt ugnen på 175° och låt strudlarna jäsa på plåten under duk 20 - 30 minuter, fast inte inuti ugnen den här gången.

Jag kunde inte låta bli att strö över pärlsocker efter penslingen. Det står att strudlarna ska gräddas 45 minuter, men jag tyckte inte det räckte riktigt, så stora som de blev. I receptet står det att strudlarna troligen spricker upp av fyllningen, men det var inte så farligt.



Kommentarer

Populära inlägg