Svålsylta



Om man har kokt svål kvar från fläskläggskok, kan man snabbt och lätt mixa svålen och hälla över en aning av spadet (jag tror inte det behövs något extra gelatin), så blir det svålsylta. Jag tillägger två  recept som jag har haft på Prinsessorna kokbok ända sedan 2010. Det kanske låter litet konstigt med svålsylta, men smaken är ungefär som köpt sylta. Jag hade i ytterst litet rimmat kött. I köpt sylta är det enligt innehållsförteckningen upp till 50% kött plus vatten plus svål plus saker vi inte behöver nämna här.

Egentligen skulle det bli en redd svålrätt som serveras med potatis som i Harz. Men jag brydde mig inte om att reda rätten med mjöl, utan körde den i köksmaskin och hällde upp den i en form, som sylta.

Först skär man 1 kg svål i mindre bitar och kokar den ca 1 timme. Därefter lägger man över den i en annan kastrull, häller bara så mycket vatten över att det täcker, tillsätter salt, 4 - 6 lagerblad, 2 - 3 msk socker och så mycket vinäger att syltan får bra smak. Sen kokar man detta tills svålen blir riktigt mjuk och smakar av.

Därefter kan man antingen reda den och servera varm eller mixa och hälla i form för att den ska stelna.
Den blev riktigt god. Jag har en stark känsla att den s k kalvsylta som finns i svenska affärer till stor del består av svål, kanske lite kalvkött också och så rödbetssaft för färgens skull. För egentligen var smakskillnaden inte så speciellt stor.

Att inte låta någonting förkomma är en gammal tradition, och nu hade jag ju svål kvar från korvtillverkningen. Den här gången hittade jag ett recept från Steiermark/Österrike på internet. Man kokar svål med soppgrönsaker, kryddor och vatten tills den blir mjuk. Sen silar man av den. Soppan får kallas och ev. fett tas av. (Det blev inte mycket, eftersom jag hade skurit bort fettet redan tidigare.) Därefter skärs den mjuka svålen i små bitar och blandas med den återuppvärmda soppan (eftersom den gelerar helt när den är kall). Grönsakerna kan användas till annat. Sen häller man syltan i en form, gärna klädd med plastfolie, för då är det lättare att stjälpa den. Serveras med pumpakärnsolja och lök. Den här syltan är överhuvudtaget inte fet, fast man kan tro det, men däremot mycket proteinrik, och om man har kryddat den väl, så är den också god!




Kommentarer

Populära inlägg