Osötad kvittenpaj från Schweiz



Det här är ett väldigt ovanligt recept. Man får en osötad men syrlig paj. Vi åt den först varm med stekt bacon och sedan kall med rökt lax. Samt med sallad. Båda varianterna var bra, men egentligen är det här en vegetarisk rätt.

Gör en pajdeg. Jag gjorde min vanliga på 125 g smör, 3 dl mjöl, en gnutta salt och några matskedar vatten. Låt den vila i kylen 30 minuter. Kavla ut den och ställ den kallt igen. Jag tycker absolut att pajskal ska förgräddas 15 minuter, men det nämndes inte i receptet.

Gör ett osötat mos genom att ställa in 1 kg hela avtorkade äkta kvitten på bakplåtspapper i 180° ca 1 timme. Låt svalna. Skala, kärna ur och mixa med 1 dl vitt vin eller äppeljuice.
250 g mascarpone (rumstempererad står det, ifall det spelar någon roll)
3 ägg
2 tsk curry
1-2 tsk riven ingefära
3/4 tsk salt, peppar

Vispa ihop ägg och mascarpone. Blanda sedan i mos och övriga ingredienser. Bred ut i pajskalet och grädda 30 - 40 minuter tills pajen får färg i 180°. Strö över curry och gräslök.

Jag skulle kunna tänka mig att det skulle gå bra att använda pumpa istället.

Kommentarer

Populära inlägg