Småfranska från Sachsen

 

 

De här blev väldigt bra, men jag tror att jag hade i mer jäst än det skulle vara. Det skulle vara 1/2 g! Min våg mäter inte under 5 g, men jag vägde upp 5 g, delade jästen i 5 kulor och använde sedan 1/2 kula.

500 g vetemjöl special

300 g vatten

10 g salt

1/2 g jäst

Degen blir mycket fast. Arbeta den väl och låt vila 18 timmar i 20°. Tryck ut luften efter 6 och 12 timmar. Obs! Det är litet lurigt att få till det här utan om man vill sova på natten. Jag började på morgonen och efter andra behandlingen ställde jag så småningom in degen i kylen över natten, och lät dem stå framme och få rumstemperatur på morgonen igen.

Forma 8 runda bollar med stram yta. Låt jäsa 1 timme i 24°. Det fick räcka även för 20°, för de jäste mer än väntat. Gör bollarna nu något avlånga. De ska enligt beskrivningen jäsa i 24° i 2 timmar med undersidan uppåt, men det blev för lång tid. Vänd bullarna, snitta, och grädda dem i 230° och sänk så småningom till 210°. Med ånga, ca 20 minuter i mitten av ugnen.

Kommentarer

Populära inlägg