Tyska fikabullar med blåbärsfyllning

 

Jag ville gärna testa den här fruktfyllningen med blåbär/hallon och havregryn. Det fungerar väldigt bra, vilket det också borde göra, då det här är ett bagerirecept. Tyska fikabullar är mycket större än svenska, så man rullar upp dem från kortsidan. Nu var det ett tag sedan jag bakade dem och jag frågar mig vad det är för skumma uträkningar jag har skrivit som kommentarer i kanten, men hur som helst vet jag säkert att jag bara fyllde halva satsen med blåbär och resten (på en höft) med smör/blockchoklad och suckat, vilket nästan var ännu bättre, men som inte hör till receptet.

500 g vetemjöl special

30 g ägg (vispa upp och väg upp)

60 g socker

20 g jäst

250 g mjölk

100 g smör

6 g salt

Degtemperatur 26 - 28°, justeras bäst med vätskan. Arbeta intensivt och låt jäsa 30 minuter.

Fyllningen: För hela satsen tar man 500 g upptinade blåbär eller hallon och blandar med 150 g havregryn och 100 g socker.

För 700 g deg, utkavlad till 45 x 25 cm brer man på 500 g fyllning och rullar upp från kortsidan. Det ska bli 10 bitar à 70 g (deg), ca 2,5 cm breda, men för den här satsen verkar jag alltså ha räknat ut proportionerna i receptet stämmer. (Bagerireceptet är 20x så stort, men det är väl litet jobbigt att kavla ut den satsen i en omgång.) Men måttet på degen är väl däremot 45 x 17,5 cm för 500 g deg. Eller gör som ni vill.

Jäs väl, vilket bör ha varit ca 30 minuter, eller mer ifall blåbären var kalla. Grädda i het ugn, vilket nog är 250°. Obs! Bullarna är inte penslade med ägg, utan penslas efter bakningen med smält aprikosmarmelad, eller i mitt fall med smält kvittengelé.

 
Här är denna andra varianten med choklad, upprullad från långsidan.


Kommentarer

Populära inlägg