Geschnetzeltes - små filébitar i sås


1. Geschnetzeltes med paprika

En väldigt typisk tysk maträtt är Geschnetzeltes. Då tar man valfria filébitar och tillagar i en sås. Köttet är ofta fläskfilé eller kyckling- eller kalkon. Här hade jag de smala ändarna kvar av två fläskfiléer. 

Bryn köttbitarna hastigt i fett och lägg över dem i en djup tallrik. Fräs lök och paprika i pannan. Häll gärna på en slatt vitt vin och låt koka in. Häll på fond och grädde. Smaka av med vitlök, paprikapulver, salt och peppar. Värm sedan köttbitarna i såsen utan att de får koka, för då blir de för hårda.

Till detta blev det Schupfnudeln. Koka skalpotatis dagen innan, skala och pressa den, så klumparna försvinner. Låt svalna. Täck över och ställ kallt över natten. Blanda sedan med ett ägg och så mycket mjöl att det blir en bra deg. Krydda med muskot, salt och peppar. Rulla små vaniljhornsaktiga bitar och lägg på bakplåtspapper. Koka upp saltat vatten. Koka gärna ett par testbitar innan du rullar alla. Lägg i några Schupfnudeln i taget. Vattnet ska inte koka, men ligga precis under kokpunkten. Efter 3 - 4 minuter är de färdiga och flyter upp till ytan. Lägg dem på bakplåtspapper. Stek dem sedan i smör tills de får fin färg.


2. Geschnetzeltes med svamp

I höstas fick jag en påse Martin-Luther-pasta till reformationsjubiléet, som jag ville göra en lämplig sås till, helst på ingredienser som Martin och hans Käthe kunde ha använt - så tomatsås gick bort.


Geschnetzeltes är en väldigt poppis tysk maträtt. Då tar man t ex kyckling- eller fläskfilé och skär i små slamsor, gör en sås och det finns massor av variationer. Så här gjorde jag:

Först stekte jag svamp och lade undan, samt hällde en slatt vitt vin och därefter vatten i stekpannan och tog vara på skyn. Sedan stekte jag kycklingbitar och höll dem varma. Återigen vin och vatten till sky. Man ska inte låta såna här småbitar ligga i såsen medan den kokar ett bra tag, för då kan de bli hårda. Sedan fräste jag små bitar av morot och selleri och strödde över mjöl, samt hällde på skyn, pastavatten och grädde. Redningen fick tjockna och sedan hade jag i svamp och på slutet köttet, så det blev upphettat. Glöm inte att smaka av med lämplig kryddning.



Kommentarer

Populära inlägg