Brödpudding från Schwaben



Schwäbische Ofenschlupfer

Folket i Schwaben är Tysklands svar på smålänningar. De är flitiga, uppfinningsrika och sparsamma, eftersom de alltid har fått ta vara på det lilla som växer på höglandet. En husmor från Schwaben (schwäbische Hausfrau) anses vara mycket kompetent.

Översättningen var litet lurig. Schlupfen har att göra med att glida in eller ut ur något, typ i skor, gammaldags underbyxor med långa ben, ur ägg (kycklingar). Men sedan bestämde jag mig för kalla kakorna för brödpudding.

Rätten görs på rester av bröd. Här i receptet står det en vetelängd med russin och mandel, men man kan också ta annat bröd, kanske helst ljust i alla fall. Jag hade en tårtbotten i frysen, som jag tog. Plus extra russin och mandel.

Det står äpplen i receptet, men jag tog konserverade kvitten. Det går också att ha körsbär eller plommon eller annat i. Man kan säkert minska ner gräddmängden också. Det är litet "man tager vad man haver" över det hela.

En ganska stor sats: Jag minskade ner receptet en del och det blev 5 stora portionssuffléformar, så nedanstående recept räcker till ganska många portioner, beroende på hur stora formar man har.

1 krm kanel
2 dl grädde
2 dl mjölk
vaniljfrön från en vaniljstång (jag rev istället i litet tonkaböna, men man också ta litet rivet citrusskal)
1/2 dl socker
400 g överblivet vetebröd eller kanske kanelbullar, se ovan
3 äpplen eller motsvarande annan frukt
4 ägg
florsocker

Koka upp grädde och mjölk med kanel och vanilj. Häll över bröd och äpplen skurna i tärningar och låt svalna. Dela ägg i gulor och vitor och rör ner gulorna. Vispa äggvitorna med en gnutta salt och vänd ner. Fördela i smorda formar och grädda 40 minuter i 160°. Strö över florsocker och servera brödpuddingarna varma.

Kan även serveras med vaniljsås.

Ifall någon är nyfiken på vad det är som ligger ovanpå brödpuddingarna, så är det små flarn av vit choklad. Det var ett experiment, som jag ville testa. Riv 50 g vit choklad på ett bakplåtspapper och sätt in i ugnen i 100°. Det skulle ta 1 timme, men här blev det nog 2. När chokladen kallnat, kan man bryta den i flarn/smulor. Tja, det blev väl okej, men jag vet inte om det var värt besväret.

Kommentarer

Populära inlägg