Efterrätter med ägglikör



Ägglikör är ju så typiskt tyskt, så de här recepten ur en tysk tidning får vara med här. De här två ska egentligen serveras tillsammans, men egentligen räcker det med en efterrätt i taget. 

Crème brûlée:
1 vaniljstång
75 ml mjölk
200 ml grädde
3 äggulor
30 g socker
100 ml ägglikör
6 tsk brunt socker

Koka upp vaniljfrön och stång i mjölken. Vispa ihop grädde och äggulor. Blanda ner mjölk (utan vaniljstång), socker och sist ägglikör. Häll upp i 6 lämpliga formar. Enligt receptet ska de nu ställas i vattenbad i 150° för en timme. Jag testade utan vattenbad, men i varmluft, för jag har sett i kockprogram att proffs inte kör med vattenbad. Alltså jag vet inte. Jag började med 120° varmluft, men krämen började bubbla, så jag sänkte värmen och dessutom kortade jag ner tiden. Men jag vet inte om det var något direkt fel på krämens konsistens. Smaken var det i alla fall inget fel på. 

När krämen är riktigt kall kan man strö över brunt socker och bränna av.

Gräddig efterrätt som bara rörs ihop:
200 g kvarg / kesella (lämpligen med låg fetthalt)
200 g mascarpone
50 g socker
ev. 1 msk vaniljsocker
75 ml ägglikör
150 ml vispgrädde

Rör ihop allt utom grädden. Vispa den och blanda även ner den.

Till:
100 g flagad mandel som karamelliserats med 2 msk brunt socker
extra ägglikör
i originalreceptet: jordgubbssylt och jordgubbar, här: jostabär

Varva kräm med sylt, bär och likör. Toppa med mandlarna.



Kommentarer

Populära inlägg