Kockskolans pumpasoppa för många hungriga



För 10 / 40 portioner

1,25 kg / 5 kg pumpa (netto, d v s ansad)
200 g / 800 g lök
75 g / 300 g pumpakärnsolja
75 g / 300 g risgryn (runda, för risgrynsgröt)
50 g / 200 g smör
2 l / 10 l buljong (smaksatt med korianderfrö - inte det gröna, utgår jag ifrån, ingefära, salt och peppar)
30 g / 120 g rostade pumpakärnor
30 g / 120 g crème fraîche
30 g / 120 g vitt vin (eller ouzo?)

Receptet har jag hittat bland en kocklärlings anteckningar. Det finns en del oklarheter i det och vad gäller ouzo, så vet jag inte om det är ett skämt.

Hacka löken och fräs den glansig i pumpakärnsolja. Det går lika bra med med annan olja. Pumpakärnsolja har dock en speciell smak och färgar soppan brunaktig. Tillsätt riskornen och fräs dem också som i risotto. Tillsätt även pumpan i tärningar och låt dem fräsa litet. Om man använder färsk ingefära, skulle jag tillsätta den finskurna ingefäran samtidigt. Gissningsvis häller man här på vinet, men det står inte. Tillsätt sedan buljongen. Koka soppan mjuk. Ställ den vid sidan av plattan en halvtimme till. Mixa, passera om du är petig,  och hetta upp. Det står inte när smöret ska tillsättas, men jag tror att smöret är istället för grädde, för att ge soppan en rund och mild smak, utan att påverka färgen. Smöret kan troligen tillsättas vid uppvärmningen, det gjorde jag.

Servera soppan med pumpakärnor, några extra droppar pumpakärnsolja och litet crème fraîche.

Smaksättningen är det viktigaste.


Kommentarer

Populära inlägg