Tallrikssylta



Här vill jag bara visa en listig produkt som jag aldrig använt tidigare. I Tyskland tycker man om att göra tallrikssylta på diverse rester. Det är i o f s oftast kött här i Bayern. När jag kollade i frysen hittade jag en påse kokt fläskläggsrester, som jag ville testa med det här pulvret. Om man inte har kokt egen buljong, så kan man använda den här produkten, lika väl som buljongtärning plus gelatin. En viss industrismak kanske kan märkas, men det var inte så illa ändå. Man smakar sedan av vätskan med vinäger, och efter ett par timmars kylning har man en tallrikssylta.


Ovanstående sylta är dock helt utan tillsatser; det är inte ens gelatinblad i! En gång hade jag kokt grisfötter och sparat spadet i frysen. Det var bara att tina upp, hetta upp och hälla över lämpliga ingredienser - här kasslerskivor och mixed pickles.



Kommentarer

Populära inlägg