Goethes mormors köttbullar



Istället för Tore Wretmans mammas köttbullar fick det bli Goethes mormors!
Mormor hette Anna Margaretha Justina Lindheimer och hon har efterlämnat ett köttbullsrecept på nötkött.


Jag började med att beställa bukhinna / nät från slaktaren. Han passade på att skicka med alla han hade, tror jag, men man behöver inte särskilt mycket. Till 500 g köttfärs räcker det säkert med ett halvt nät på 100 g. I o f s kostar de inte så mycket. Varför ska man överhuvudtaget använda bukhinna till köttbullar? Tja, just för köttbullar är det nog inte så väldigt viktigt, men annars håller bukhinnan ihop rätter som kan rasa ihop i ugnen och ger även av fett.

Hur som helst. Nu gjorde jag som det stod. D v s mängderna stod inte, så det fick jag lista ut själv:

250 g nötfärs
2 msk brödsmulor
1 ägg
1 krm peppar
1 krm ingefära
1/2 tsk timjan
1 krm muskotblomma
2 msk hackat fläsk (bacon)
bukhinna av kalv (här: gris)

Blanda ihop alla ingredienserna utom bukhinnan och forma till köttbullar av valfri storlek. Gör dem släta med fuktig hand. Lägg varje köttbulle på en bit bukhinna och dra upp den runt omkring (den är väldigt elastisk). Lägg i en ugnsform och stek i ugn i 200° kanske sammanlagt en halvtimme, i alla fall ska köttbullarna få fin färg och vändas en gång. Det står att man ska hälla en slatt rödvin i formen mot slutet för att få en fin sky, men det var mest fettklickar i formen, så jag hoppade över skyn och tog gräddsås som var över från potatisgratängen som vi åt till. Det står inte vad Goethes mormor serverade till köttbullarna.

Kommentarer

Populära inlägg