Bayersk pingsttårta



Jag hittade receptet i en tidning och jag tror att det kommer från Café Schönleben (fin hemsida), men jag är inte säker och jag vet inte heller på vilket sätt receptet ska vara bayerskt, men säger de det så... I alla fall är det en väldigt god chokladtårta med engelsk marmelad och apelsinlikör.

Obs att mängden inte stämmer riktigt för formstorleken. Jag gjorde halv sats för en rund form på 24 cm i diameter. Enligt receptet ska det vara en hel sats för 28 cm. Egentligen ville jag bara göra en miniform. Obs även äggmängden!

Hel sats:

125 g mandelmassa (riven, går lättast när den är kall)
15 äggulor
20 g frystorkat kaffepulver
1 gnutta vanilj
rivet citronskal

Rör ut ovanstående och vispa skummigt.

10 äggvitor
250 g socker
75 g smör (smält)
50 g vetemjöl
60 g kakao
250 g rivna mandlar

Vispa äggvitorna till skum, tillsätt socker litet i taget och fortsätt vispa. Sikta mjöl och kakao och blanda med de rivna mandlarna. Rör ner äggvitorna försiktigt i omgångar i äggulorna och vänd därefter i mandelblandningen försiktigt. Blanda till sist i smöret.

190° var något för hög värme, testa med 175°. Baka kakan ca 40 minuter. När den har svalnat skär man den i tre bottnar.

Koka upp 100 g socker och 1 dl vatten. Blanda i 150 ml apelsinlikör. Dränk bottnarna med denna blandning. Smält därefter engelsk marmelad och bred över dem. Den kan man också blanda med apelsinlikör om man vill. Ställ in kakan i kylskåpet och låt den dra i 2 timmar. (Eller frys in den tills den behövs.)

Rosta mandelflagor. Bred engelsk marmelad över kakan, strö över mandel och pudra över med florsocker.

Kommentarer

Populära inlägg