DDR-bullar

 

Från Ploetz blog fanns det en länk till baeckersuepke. Jag gräddade dem längst ner på bakstenen, men jag tror det blev fel. De ska nog vara högre upp, kanske utan sten. Färgen blev för blek och även ytan var rätt matt, trots att jag satte på full värme efteråt för att få fram optiken. Och jag tror att jag skulle ha skårat djupare.

Detta är en halv sats:

1/2 kg vetemjöl spedial

drygt 3 dl vatten

10 g salt

12 g jäst

15 g smör/flott

5 g socker

Bakas med kalla ingredienser. Suepke låter sedan degen jäsa 30 - 60 minuter på sval plats, Ploetz 3 timmar i kylskåp, vilket jag också gjorde. Sedan stöter man ihop degen och låter den jäsa 30 - 60 minuter på sval plats, ja, eller 30 minuter i köket. Det viktiga är att degen inte jäser för hastigt. Gör bullar à 60 g. Låt dem jäsa 15 minuter, skåra dem och låta jäsa 15 minuter till under duk. Pensla med vatten och grädda i 220° med ånga i 20 minuter, inte längre.


Kommentarer

Populära inlägg