Rustikalt bondbröd

 



 Ett recept från Ploetz blog

Surdeg:

100 g rågfullkornsmjöl

50 g rågmjöl

150 g vatten 

15 g surdeg ur kylskåpet

Rör ihop och låt jäsa i rumstemperatur ett dygn.

Huvuddeg:

Surdeg

200 g rågmjöl

100 g vetemjöl

50 g vetefullkornsmjöl

175 g vatten

9 g salt

Vid behov: 4 g jäst och litet vatten

Kryddning: Här Schabziger Klee, en kryddning för Vinschgauerbullar

Just nu har jag en dubbel sats till i ugnen, men konsistensen var något annorlunda den här gången. Förra gången hade jag inte exakt rätt mjölsort överallt och degen var otroligt kompakt, så vid den sista degjäsningen hade jag i jäst och en aning vatten. Brödet blev jättebra. Den här gången hade jag exakt rätt sorts mjöl och degen blev något mindre kompakt, men jag hade ändå i jäst och vatten. Nu blev den plötsligt mycket kladdigare, så jag fick tillsätta mera mjöl. Får se hur brödet blir nu. I varje fall håller det formen.

Blanda alla ingredienser och knåda ordentligt i maskinen. Degen ska vara lätt kladdig. Jäs i 45 minuter och tillsätt vid behov jästen utrörd i vatten. Knåda i vilket fall som helst och låt degen jäsa 45 minuter till. Sätt samtidigt på ugnen på 250° om du använder baksten. Forma ett bröd och jäs det med botten under i en välmjölad bakkorg. Jag använder helt enkelt mjölad duk i vanlig glasskål av lämplig storlek. Låt jäsa 45 minuter och lägg över på baksten. Det står att botten ska vara nedåt, men nu har jag testat att bara välta ut brödet upp-och-ner. Det verkar kvitta. Spruta in ånga och grädda steg på 10 minuter från 250° och nedåt. Enligt recept 50 minuter, men något mer kan väl inte skada.


Kommentarer

Populära inlägg