Surkålsspätzle, Krautspatzen, Krautspätzle



På julmarknader, i alla fall i Allgäu, brukar man få den här rätten, så jag blev ju faktiskt rätt förvånad över att grannarna inte kände till den - det är ju i alla fall bara knappt 15 mil till Allgäu. Här känner de till Schupfnudeln med surkål, och någon enorm skillnad är det kanske inte på rätterna. Dock är det något mindre jobb med den här varianten.

För ett helt gäng läskiga troll, samt snälla grannar, så gjorde jag en sats på:

2 kg surkål
300 g rökt sidfläsk
2 lökar
buljong/öl/vin
kummin

spätzle på 5 ägg, 500 g mjöl, salt och vatten

Först gjorde jag spätzle enligt grundreceptet och blandade dem sedan med litet olja, för att de inte skulle klibba ihop.

För surkålen fräste jag fläsktärningar på medelhög temperatur i en stor gryta. När de hade smält så långt det gick, tillsatte jag löktärningar och så småningom 1/2 kg surkål i taget. Det fick fräsa så länge att all vätska var borta. Därefter litet till för att surkålen skulle få litet färg. Dels blir det godare och finare, och dels tror jag att den blir mera lättsmält så. Till slut var all surkålen i grytan. Då tillsatte jag litet god buljong. I det här fallet hade jag kokt köttbullar i buljong på tärning, och den här köttbullsbuljongen var väldigt god. Kummin kan man också gärna ha i, för det är bra för matsmältningen.

Före serveringen hettade jag upp spätzle i omgångar och höll dem varma under folie i ugnen. Sedan blandade jag först hälften av kålen och hälften av spätzle och höll resten varm i ugnen. Det blev väldigt bra och de läskiga trollen var också nöjda.




Kommentarer

Populära inlägg