Gammaldags buffé till filmschlager från förr



Det var ju så här att gubben min hade en dragspelskonsert i församlingens trädgård med tillhörande mat och dryck. Det mesta gjorde väl jag, men det fanns också flera andra som lagade mat. Observera Bärbels imponerande ostigelkott med druvor och jordgubbar! Tyvärr glömde jag att fotografera efterrättsbuffén.


Det fanns kycklinglår, pannbiff, fyllda gurkor och tomater och  ägg, sylta och pålägg och kålsallad. Nötkött och fläskkött, remouladsås. Lökpajen var varm.


Varm var även Claudias Toast Hawaii. 

Toast Hawaii, Christines pastasallad, Monikas fyllda ryska ägg, tonfiskfyllda tomater, fyllda skinkrullar med majonnäs och grönsaker, fyllda gurkor, kålsallad, sylta, rimmad oxbringa, remouladsås, kycklinglår, pannbiffar, fläskkarré, liptauer, lökpaj, bröd, senap, majonnäs.

Till kaffet:
Christines goda vallmofrökaka, Bärbels aprikoskaka, Ris à la Malta med körsbär (fastnade inte på bild) och saftsås. Vetelängd från Wien. Min bärkaka med egenskördade jostabär (blandning av svarta vinbär och krusbär), Monikas kaffechokladmousse och möjligen något mer som jag inte kommer på nu.

De fyllda skinkrullarna gjorde jag efter ett recept i Bullens kokbok, med ärter, kokta morötter, ättiksgurka och kapris, samt majonnäs. Men jag tyckte fyllningen var för lös för att rulla, så jag gjorde inte så många skinkrullar.

Ris à la Malta aka Trautmannsdorff eller något åt det hållet (hittat i en gammal bok): Jag marinerade konserverade körsbär i körsbärssnaps och varvade sedan ris med grädde och avdroppade körsbär. Konservspadet redde jag med potatismjöl och serverade till. Det var väl okej.


Kommentarer

Populära inlägg