Oktoberfest



I morgon börjar oktoberfesten och vad brukar man äta då. Kanske en haxe, d v s fläsklägg, hendl, d v s kyckling, obazda, d v s camembertröra, i varje fall brezel, kringlor, här med recept, ja, och öl. F ö lägger jag in länken till det goda fläsklägget vi åt i Wien.


Till skillnad mot en bayersk haxe, är en österrikisk stelze oftast lagad på rimmat lägg. Möjligtvis blir det lättare att få till en perfekt svål med rimmat lägg. Till stelzen ska det serveras stark senap och mycket färskriven pepparrot, samt, i varje fall hos en vinodlare, ungt vin.

Hos oss blir det bayersk frukost på söndag.

Jag måste ju säga att jag uppskattar Edward Blom väldigt mycket, men häromdagen råkade jag se en filmsnutt från Café Central i Stockholm, där han och en annan kille satt och åt schnitzel. Visserligen påpekade han mycket riktigt att det vanligaste som serveras till schnitzel (jag har visst inte lagt in något recept på vanlig schnitzel, men det viktigaste är att den dubbelpaneras och steks i mycket fett, helst skirat smör, nästan så den simmar - perfekt panerad schnitzel får vågformig panering efter stekning) är potatissallad med gurka, men sedan fick han den med surkål! Och även om det var bayersk kål, så passar det definitivt inte till schnitzel. Det passar inte till pommes frites heller, vilket var vad han också fick. Men pommes frites serveras ofta till schnitzel, precis som lingonsylt, vilket jag har något svårt för i just det sammanhanget.


Kommentarer

Populära inlägg